Att lära en hund freestyle

Vad är freestyle? det är en hundsport där man dansar med hundar, man kan även tävla o då gör man ihop ett program med ett tema.

finns det några gränser? absolut inte, sålänge det är hundvänligt! du kan lära hunden allt från att sitta på bakbenen till att skutta runt på 2 ben!

Hur långt har du kommit med Salza? vi har det just nu bara som en hobby, hon kan en hel del och det är riktigt kul då hon är så lättlärd!

Hur gör man när man ska välja rätt ord för alla trix? det kan du själv hitta på, men det är ju lättast om du har något kommando som du själv kommer ihåg och inte är ett för långt ord.

Nu tänkte jag dela med mig av ett trix som min hund kan och ge lite tips om det momentet!

- Sitt vackert

Hur gör man?
1. Jag började med att sätta ner henne, sedan tog jag tag i hennes framben och höll upp dom så som hon ska sitta.

2. när jag gör det så säger jag kommandot och berömmer '' sitt vackert, bra! sitt vackert, braaaa! ''

3. jag gör det några gånger o sen låter jag henne göra det lite självständigt, men håller lite stöd med handen så hon inte behöver göra allt själv i början.

Vad är viktigt att tänka på när man gör dethär?
tänk på att din hund inte kan veta vad den ska göra, kräv inte för mycket av din hund.
träna korta pass lite då och då så hunden inte tröttnar.
mycket beröm är viktigt.
Säg aldrig '' nej '' när du lär in hunden. var positiv!
I början bör du använda armar o händer, sedan kan du långsamt dra bort dom o endast använda rösten.
Kom ihåg, träning ger färdighet!  

Tid att lära in: tog ca 5-10 minuter för salza, beror lite på vad du har för hund!

när man ger hjälp med både röst och armar:


när man endast ger hjälp med rösten:


Lycka till!
Vad tyckte ni om sånnahär inlägg?






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0